MJF – Modelljernbaneforeningen i Norge

Modelljernbane er en hobby som favner vidt. Det kan være bygging av modeller som lokomotiver, vogner, jernbaneinstallasjoner, landskap, hus, mennesker, båter, biler, ja kanskje også fly. Anleggsbygging går ut på å bygge en modell av en del av jordoverflaten på en realistisk , eller i det minste, troverdig måte. For å få dette til, må du både tegne, snekre, male og være svakstrømselektriker.

La ikke dette skremme deg fra å begynne. De fleste som holder på med modelljernbane begynte med et startsett bestående av et lokomotiv, noen vogner, skinner og en transformator. Mange er etter hvert kommet nokså langt med sin hobby, og samler på lokomotiver og vogner. Det finnes private samlinger med flere tusen eksemplarer. Samlerne gir deg med glede råd og rettledning. Hvor langt vil du drive det er opp til deg selv. Blir du virkelig bitt av basillen og får lyst til å gjøre noe ordentlig ut av det, har du begynt på en vei som fører deg inn i verdens mest allsidige og spennende hobby.

Modelljernbaneforeningen i Norge, MJF, ble stiftet 26. oktober 1982, og er en ideell forening som skal spre kunnskap og forståelse for modelljernbane som hobby, samt samle personer og klubber med interesse for dette. I MJF vil du finne entusiaster som er opptatt av de forskjelligste sider av modelljernbanehobbyen.

MJ-bladet er vårt flotte medlemsblad. Bladet kommer ut fire ganger i året og sendes til foreningens medlemmer. Det inneholder hver gang mange inspirerende artikler om modelljernbane. Foreningen vil at bladet skal dekke alle sider av norsk modelljernbanevirksomhet, og du vil helt sikkert finne artikler skrevet av likesinnede i bladets spalter.

Nettbutikken vår har forskjellige artikler og et bra utvalg i eldre utgaver av MJ-bladet.

Har du lyst til å være med?

Send inn vårt innmeldingsskjema.