I MJ-bladet 2-23 viser vi deg hvordan du kan lage en steinhvelvsbru i Styrofoam

Gamle steinbruer over jernbanespor kan ha stått der i mer enn hundre år. De fremstår som verneverdige monumenter fra den tiden det kun kjørte damptog. Om trafikkbildet på sporet har endret seg gjennom årenes løp til diesel- eller elektriske tog vil den gamle steinbrua alltid være like sjarmerende der den nå står i et mer moderne trafikkbilde. Mange bygger sine anlegg med mye fjell i landskapet og man vil derfor lett finne plass for en slik steinbru i sitt eget anlegg.

Steinhvelvsbrua er skjært ut i et stykke og kan løftes ut. Foto: Knut Pedersen

De fleste av oss kjenner til hardskumplatene vi får kjøpt hos byggevareforretningene. De har mangenavn og leveres i mange farger, men jeg kaller dem gjerne for “Styrofoam”-plater. En slik plate med målene 60×120 cm koster mindre enn 200-lappen og kan rekke til mange byggeprosjekter på et mj-anlegg.

Den første utgaven av MJ-bladet med Knut Pedersen som redaktør er selvsagt i rute og leveres til Posten 15. juni.
Om du ønsker bladet levert i din postkasse kan du melde deg inn i Modelljernbaneforeningen i Norge på denne siden: https://modelljernbaneforeningen.no/mjf/bli-medlem-i-mjf/

MJ-bladet – gleder gjennom inspirasjon, motivasjon og kunnskap